For en stund tilbake leste jeg en "Peanuts"-stripe ("Knøttene" på norsk) der Lucy spør Charlie Brown om hva som er meningen med livet. Charlie Brown svarer at "det er å gjøre andre glade". Lucy forstår jo selvfølgelig ikke hvorfor han mener at det kan være meningen med livet. For henne er vel meningen med livet heller det stikk motsatte, å nyte kunsten å gjøre livet surt for andre. Jeg for min del synes Charlie Browns svar er et veldig godt svar, og av en eller annen grunn fikk denne enkle tegneseriestripa meg til å tenke en del.
For hva er egentlig meningen med livet?
På det helt eksistensielle og primære nivået, så kan man vel si at meningen med livet er å overleve lenge nok til å føre slekta videre. Altså: bli kjønnsmoden, pare seg, få barn og oppdra barnet. Men de fleste mennesker ønsker vel å oppnå mer enn dette. Jeg tror for eksempel at mange mennesker er redde for å dø uten å bli husket. Man ønsker å utrette noe i løpet av livet som man vil bli husket for, det være seg en oppfinnelse, et kunstverk eller at man har oppnådd en slags heltestatus gjennom sine gjerninger. (Det er for eksempel mange krigsveteraner som har blitt husket på grunn av det de gjorde under krigen). Vissheten om at man ikke kommer til å bli glemt så fort man senkes ned i jorda kan nok hjelpe et menneske til å dø i fred. Men er dette til syvende og sist meningen med livet? At man på død og liv skal utrette store ting?
Man kan vel si at meningen med livet er å være lykkelig. Det å være lykkelig er i hvert fall et mål vi alle har. Men hva vil det si å være lykkelig? Mange vil kanskje si at lykken er å ha en familie, og kanskje barn. Da er vi i såfall tilbake til det første punktet mitt, men lykken kan jo være så mye mer enn det. Lykken kan være at man har muligheten til å jobbe med det man liker best. Lykken kan være å ta seg en tur ut i skog og mark. Lykken kan være å høre på god musikk eller se et vakkert bilde. Lykken kan være en kjæreste, gode venner, et hjem, en bra bok eller god mat. Kanskje meningen med livet er å være lykkelig, ikke vet jeg, men at lykke har mye å si er det i hvert fall ikke noen tvil om.
Nå ser jeg selvfølgelig saken fra mitt eget synspunkt men la oss si at jeg en gang skaper noe, for eksempel at jeg skriver en symfoni. (Dette er hypotetisk. Det er slett ikke sikkert at jeg noen gang kommer til å skrive en symfoni). La oss nå si at dette blir en veldig bra symfoni, og at folk liker den. Den blir faktisk så populær at folk fortsatt hører på den i flere generasjoner etter at jeg er død. (Igjen: dette er veldig veldig hypotetisk…) Men i hvert fall: folk liker det de hører, og blir glade når de hører på symfonien min. Da har jeg i hvert fall oppnådd tre mer eller mindre fundamentale mål:
1. Jeg har utrettet noe som jeg vil bli husket for.
2. Jeg har skapt noe som gjør andre folk lykkelige.
3. Vissheten om at jeg har gjort andre folk lykkelige bidrar til at jeg blir lykkelig selv.
Jeg tror Charlie Brown hadde et knakende godt poeng da han leverte den replikken. En gjennomtenkt ung mann denne Charlie Brown. Kanskje min mening med livet er nettopp å skrive en symfoni.
Det eneste jeg mangler da er bare å finne noen å dele livet med, og stifte en familie med, men for mange kan det kanskje fort bli vanskeligere enn å skrive en symfoni…

16 kommentarer In " Meningen med livet "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
januar 20th 2007 at 8:36 pm
Meningen med livet, … hmmmm. Tror ikke man finner meningen med livet før man vet hvorfor man eksisterer. Og jeg tror heller ikke at man kan vite hvorfor man eksisterer uten å vite hvor man kommer fra.
Jeg tror jeg kommer fra en Skaper (Gud). Jeg tror jeg eksisterer fordi Gud vil at jeg skal eksistere, Han har en plan med meg. Det er noe Han ønsker med meg. Og når jeg vet hva Guds plan er, ja da har jeg funnet meningen med livet.
Syns det er såre enkelt, jeg.
Men det er jammen meg viktig at man kan gjøre andre lykkelige, det er nok en av grunnene til at Gud skapte menneskene. Men Han skapte menneskene for seg selv også, så Han kan elske oss, og vi elske Han, en stor og mektig Gud.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 8:47 pm
#1: Det skal sies at slettes ikke alle mennesker gjør andre lykkelige. Men jeg er nesten litt misunnelig på dere som er religiøse. Dere har på en måte funnet en tro, og jeg tror det kan være litt beroligende å ha en Gud å ty til når man har det tøft. Men det er selvfølgelig helt umulig å finne den ultimate meningen med livet. For det første er det individuelt fra person til person, men jeg tror ikke man finner meningen med livet før man har levd livet sitt. Kanskje alle livets fundamentale spørsmål går opp for oss når vi dør. At vi, akkurat i det korte øyeblikket når vi svever meellom liv og død, innser hva meningen med livet er, og hvilken rolle vi har spilt i den store sammenhengen… Det kan jo være en interessant tanke, i hvert fall…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 8:48 pm
Det å føre slekta videre er ikke noe svar på meningen med livet. Da kan man bare spørre:
“Hva er vitsen med å føre slekta videre? Hva er meningen med å sette flere liv til verden? Hva er meningen med livet?”
Uansett hva meningen er, så er vi alle i samme båt og det er bra å være sammen med andre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 8:52 pm
#1
Enig! Jeg tror hovedgrunnen til Gud skapte oss, er at Han ville ha noen å dele sin Kjærlighet med. Gud ønsker fellesskap, samfunn, kommunikasjon og gjensidig kjærlighet mellom seg og oss mennesker. Jeg tror rett og slett at Gud vil ha en familie med mange barn som likner Jesus – til Sin ære!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 8:53 pm
#3: Men vil man ikke føle at man har funnet en mening med livet den dagen man står der med et lite knøtt i hendene som man vet er totalt avhengig av din kjærlighet og støtte? Dette er ikke akkurat noe jeg har opplevd selv, men vil det ikke gi livet mening å vite at du er der nettopp for å hjelpe denne lille skapningen som du er opphavet til?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:01 pm
#4: Jeg liker å tenke at Gud, om han finnes, skapte verden som et eksperiment. Gud er helt alene, og han eksisterte før noe annet, men hvor kom han fra selv? Jeg ser for meg at dette spørsmålet må ha tært veldig på ham, og derfor skapte han en verden, og han skapte oss mennesker som et bilde av seg selv. Så trakk han seg ut og lot denne verdenen han hadde skapt få leve sitt eget liv, utvikle seg i sitt eget tempo og på sin egen måte. Nå sitter han bare og observerer oss. Han studerer alt vi gjør, og prøver gjennom dette å finne ut ting om seg selv, og sin egen historie. Et svensk progrock-band som heter “Pain of Salvation” har laget en CD (”BE”) som filosoferer veldig over dette. Den kan jeg anbefale folk å høre.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:09 pm
Jeg kom på en ting til, mens vi likevel snakker om Gud. Som sagt, hvis Gud finnes, så er han helt alene. Derfor skapte han oss. Kanskje gjorde han det for å få selskap, kanskje gjorde han det som et eksperiment, ikke vet jeg. Men kanskje han skapte oss fordi han trengte noen som kunne se opp til ham, noen han kunne ha ansvaret for. Kanskje han følte at det var hans egen livsoppgave å passe på oss, og at dette er hans mening med livet?
Nei, nå filosoferer jeg veldig mye, men jeg liker å tenke litt på sånne ting.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:10 pm
#6
Hæ?? Det der skjønte jeg ikke.. :S Men jeg tror i alle fall ikke at Gud skapte oss som et eksperiment!!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:15 pm
#5:
Ja, det gir absolutt mening i livet å få barn
Men for meg er det to forskjellige spørsmål.
Hva gir deg en følelse av mening i livet?
Og
Hva er meningen med livet?
Litt vanskelig å forklare. Skjønte du hva jeg mente?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:19 pm
#8: Det var ikke helt det jeg mente, men ideen er at han skapte oss for å finne ut mer om seg selv. (Det er klart at i denne teorien er Gud veldig menneskelig). Men hvis Gud har skapt verden, så er verden et resultat av Guds tankegang. Kanskje Gud tror at det finnes noen spor i hans underbevisste som kan fortelle ham noe om seg selv, og kanskje han kan finne noe av dette i skaperverket sitt, som sansynligvis er et resultat av både hans bevisste og underbevisste… Dette er litt vanskelig å forstå, og jeg vet ikke om jeg forstår det helt selv heller, men jeg håper jeg ikke har fornærmet noen med disse tankene mine…:-P Men ordet “eksperiment” ble kanskje litt feil.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:24 pm
#9: Jeg tror jeg skjønner. Slik jeg tolker det, så vil det å få, og oppdra et barn gi mening i livet, mens selve *meningen med livet* er noe større. Kanskje langt utenfor vår fatteevne.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:33 pm
#10
God helg
Hm… Hehe.. Joa… Du framstiller Gud veldig som menneskelig, synes jeg… Glem ikke at Gud er guddommelig!;) Jeg tror ikke Gud skapte oss for å finne ut mer om Seg selv.. Du fornærmer meg ikke.. Jeg blir bare litt.. Tja.. Vet ikke hva jeg skal kalle det… Men bare småler litt av tanken… Ikke frekt ment, altså!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:38 pm
#12: Jeg må bare få understreke at dette er ikke hva jeg tror selv. Det er heller en teori. Jeg er i den uheldige situasjon at jeg ikke aner hva jeg skal tro på, og jeg må innrømme at det plager meg litt av og til… Min personlige mening om Gud er ikke slik i det hele tatt, men jeg tror det får bli en sak for et annet blogginnlegg, for det kan fort ta litt tid å forklare.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 9:54 pm
Det er i hvertfall ikke vits å prøve å late ovenfor seg selv at man tror på en religion eller prøve å lure seg selv til å gjøre det, hvis man egentlig ikke gjør det. Det må heller i såfall komme naturlig. Er ikke religiøs i vanlig forstand jeg heller, men skulle nesten ønske jeg var det av og til. Men som sagt, så kan jeg ikke skjønne annet enn at det må være feil å lure seg selv til å gjøre det…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 10:51 pm
#14: Helt enig! Og nettopp derfor mister jeg litt respekten for folk som kommer på døra, eller stopper deg i gata og vil “snakke litt om Gud og sånt”. I dagens samfunn vet de aller fleste hva kristendommen går ut på, og de fleste har også gjort seg opp en mening om religion. Jeg synes det blir feil å prøve å prakke religionen sin på folk. Tro er en veldig personlig ting, og det er opp til hver enkelt person å ta et oppgjør med seg selv når det gjelder religion. Selv prøver jeg å ha et så åpent sinn som mulig når det gjelder dette, ettersom jeg er veldig usikker… Dessuten tror jeg det er veldig viktig at man respekterer folk for det de tror på (eller ikke tror på).
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
januar 20th 2007 at 11:28 pm
Jeg har alltid tenkt noe lignende av det Charlie Brown mener om meningen med livet. Skape glede og knytte mennesker sammen ved å gjøre det jeg selv kan best.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende